Thursday 8 May 2014

Institusi Halal



PENGGUNAAN DALAM NEGARA


Dengan pertumbuhan lebih 12 peratus setahun sejak 2004 dan perolehan yang bernilai € 455000000000 - yang merupakan 16 peratus  daripada pasaran global makanan - pasaran produk Halal (perkataan cara halal "dibenarkan" oleh undang-undang Islam) adalah salah satu cara menarik untuk perniagaan Maghribi tetapi bagi mendapat pensijilan halal adalah sesuatu yang bukan sesuatu yang mudah.





PENGGUNAAN PERINGKAT ANTARABANGSA


Akses kepada mengeksport ke pasaran ini perlu mendapatkan label yang dikeluarkan oleh organisasi yang bertauliah yang diiktiraf oleh pengimport pasaran. Di bawah tekanan daripada sektor industri, kerajaan Maghribi telah mula mengambil langkah ke arah ini dengan memperkenalkan logo halal antarabangsa pada akhir tahun 2010 sebagai satu peraturan pertama yang diilhamkan oleh model Malaysia.

Walau bagaimanapun, menurut laporan dari sektor profesional yang terdapat dalam La Vie Eco, "hakikat bahawa Maghribi Ulama (pihak berkuasa agama) tidak mengambil bahagian dalam merangka norma bermakna bahawa ia tidak pernah mendapat kredibiliti. Sebaliknya, kerana ia datang ke dalam berkuat kuasa, tidak satu perniagaan tunggal telah cuba untuk dirinya sendiri disahkan mengikut norma ini ". Sejak kebelakangan ini, Morocco telah bermula sekali lagi pada usaha untuk pensijilan Halal yang boleh dipercayai: sejak Disember, satu jawatankuasa teknikal di bawah sebuah institut assaying Maghribi, (IMANOR), yang dikaitkan dengan Kementerian Industri, telah mengadakan mesyuarat untuk mengkaji semasa norma dengan lebih  dalam.

No comments:

Post a Comment